GameChanger

De opdracht

Voor dit project moest er een oplossing bedacht worden voor een probleem rond de Amstelcampus. Dit probleem was de rondzwervende peuken op straat. Ondanks de vele asbakken op de campus belanden veel peuken toch op de grond. Daar moest iets op bedacht worden.

Uit onderzoek naar dit probleem kwam het inzicht dat wanneer studenten in een groep staan te roken, ze sneller de peuk op de grond gooien dan naar de asbak lopen. Dit komt doordat ze het gesprek niet willen verlaten door naar de asbak te lopen. Daarom moest de oplossing interessant zijn voor groepen, waardoor ze met z’n alle naar de asbak gaan. 

De asbak moest dus aantrekkelijker worden. Het idee kwam om een spelvorm toe te voegen aan de asbak. Na verschillende spellen te testen bleek dat het spel zo simpel mogelijk moest zijn, maar de beloning bij een gewonnen spel wel goed genoeg moest zijn om vaker terug te komen. Voor groepen was het competitie aspect belangrijk. 

Uiteindelijk zijn mijn mede studenten en ik op de bovenstaande oplossing gekomen, de GameChanger. Een uitgebreide asbak met aansteker, spel en drie asbakken waarvan er een na afloop van het spel open gaat. 

Doormiddel van de aansteker worden de rokers al naar de asbak gelokt. Het komt namelijk vaak voor dat rokers geen vuurtje bij zich hebben. Eenmaal bij de asbak kunnen ze het spel spelen door op start te drukken. De pijl gaat draaien. De gewenste uitkomst is het stoppen van de pijl bij 100. Als dit gelukt is gaat de winnaarsasbak open. Indien de 100 niet geraakt wordt, gaat er een van de andere asbakken open. Doordat de asbakken doorzichtig zijn, kun je goed zien hoe de andere studenten het doen.

De GameChanger houdt van alles bij. Zo kan de HvA zien op welke plekken hij het meest wordt gebruikt of op welke plek er het meest wordt gewonnen. 

Gebruikte programma's

Voor het uitwerken van het concept hebben we niet zo veel in programma’s gewerkt. Wel werden concept tekeningen zoals hierboven uitgewerkt in Adobe Illustrator. Voor het prototype zijn met behulp van een Arduino Node MCU de sensoren en actuatoren aangestuurd.

Datum

December 2018 – januari 2019